Madpakker – tips, tricks og ideer.

Snart slutter ferien og hverdagen starter igen. Med hverdagen følger, for rigtig mange mennesker, også madpakker. Madpakker er noget der kan dele vandende for os forældre. For nogle er det en skøn opgave, der både er hyggelig og afslappende. For andre er det en opgave, der bare skal overstås. For alle gælder det dog at madpakken skal være sund, nærende og dejlig at spise. For uden mad og drikke, duer helten ikke.

Agurk, ærter, frugt og pizzasnegl til madpakken.
Snacks til madpakken.

Et af mine vigtigste budskaber er, at madpakker skal passe til den, der skal spise den. Børn, er ligesom os voksne, forskellige og har brug for noget forskelligt. Nogle børn elsker en madpakke, hvor der ”sker” en masse.  En madpakke hvor brød og pålæg er udstukket i fine forme og med masser af forskelligt tilbehør. Her må der gerne være små bøtter og pakker med snacks og overraskelser i.

Derimod er der også børn, der slet ikke kan overskue alt for meget spræl i madkassen. De har brug for, at madpakken holdes simpel, og måske mest består af gentagelser. Her kan nogle helt simple madder, gnavegrønt og frugt være lige det, som barnet allerhelst vil have.

Madpakkehånden

En rigtig god ide er, at tage børnene med på råd, når der skal handles ind og laves madpakker. Barnet må godt få en følelse af ejerskab i madpakken. Snak gerne om hvad barnet kan lide, og godt kunne tænke sig i madpakken, inden i tager ud og handler. Barnet kan også komme med ud og handle, og selv blive inspireret til gode ideer til madpakken.

Til inspiration og en god reminder er madpakkehånden. Her får du og dit barn en god huskeregel til, hvad der er godt at have med i madpakken

Madpakkehånden. En finger for hver ingrediens som madpakken kan indeholde.
Madpakkehånden

🍞 Brød – Rugbrød eller andet groft brød med fuldkorn.

🍗 Pålæg – kødpålæg, bælgfrugter, æg og ost.

🍎Frugt – frisk frugt og bær.

🐟Fiskepålæg som makrel, tun, fiskefrikadelle, fiskefilet osv.

🥦Grønt – Kan både være pynt på maden, gnavegrønt, salat eller råkost.

Madpakker uden rugbrød.

I Danmark er vi glade for rugbrød, og det er en helt naturlig del af de fleste menneskers frokost. Men er I kørt trætte i rugbrødsmadder i madpakken, er der heldigvis masser af gode og spændende alternativer.

I forhold til brød kan man finde masser af gode opskrifter på boller og frokostbrød, der stadig er sunde og indeholder masser af fuldkorn og fibre. I supermarkederne findes der også gode alternativer til rugbrødet. Gå efter nøglehulsmærket og fuldkornslogoet når I køber brød. Så er I sikre på et sundere brød med den rette mængde fuldkorn.

Rester fra aftensmaden kan også være perfekt i madpakken. Det har flere fordele. Det er både super nemt, og så er det med til at nedsætte madspild. Det må være win win.

Andre gode ideer til madpakken kan være

  • Pirogger med grøntsager, kød
  • Wraps med fisk, grøntsager, kød
  • Mini pizza
  • Pizzasnegl
  • Pastasalat
  • Madmuffins
  • Pølsehorn
  • Salater
  • Sandwich
  • Rugbrødstoast
  • Små omeletter
  • Pitabrød
  • Bananpandekager
  • Små frikadeller

Indpakning og opbevaring.

Indpakningen er en stor del af madpakken. Her er det vigtigt både at tænke på sundhed, miljø og bæredygtighed.

Jo mere vi kan genbruge indpakningen jo bedre. Derfor er det også en god ide at bruge madkasser og små opbevaringsbokse, der er beregnet til fødevarer, i stedet for plastikposer. Tænk dog gerne over, at bokse og kasser også skal kunne åbnes af en barnehånd. Nogle madkasser kan være så svære at få op eller lukke ordentligt. Det gør, at barnet er afhængigt af en voksens hjælp for at kunne komme til maden, og senere at evt. rester ryger ud i tasken, hvis madkassen ikke er ordentlig lukket.

Sølvpapir eller stanniol er meget energikrævende at producere og svært at få nedbrudt igen, derfor bør man undgå at pakke maden ind i stanniol.

Det er ikke alle skoler og klasser der har et køleskab til rådighed. Jeg husker selv, hvordan en madpakke der har ligget i en varm skoletaske, ikke var særlig spændende. Hvis dit barn ikke har mulighed for at lægge sin mad på køl, er det en god ide at have et køleelement i madkassen. Det kan både være i en almindelig plast madkasse, eller i en termomadkasse. Husk dog at køleelementet kan afgive kondens og derfor skal pakkes lidt ind.

Et alternativ til et køleelement kan være en drikkedunk eller plastikflaske med is. Fyld lidt vand i flasken om aftenen og frys det. Fyld flasken op med vand næste morgen. Dermed har I både en drikkedunk med dejligt koldt vand og et køleelement, der kan ligge sammen med madkassen.

Spræl i madpakken.

Til de børn der godt kan lide, og overskue, en madpakke med masser af spræl i, er det kun fantasien der sætter grænser. Hvis du synes det er sjovt at ”lege” med maden, og give den ”gas” i madpakken, så er her lidt ideer.

Madpakke med frugtspyd, æg, udstukkede madder, agurk
Spræl i madkassen
  • Stik pålæg, rugbrød og frugt ud med små udstiksforme. Når man stikker mad ud med udstiksforme, kommer der ofte rester. Det skal selvfølgelig ikke gå til spilde. Rester af brød kan laves til croutoner eller gemmes i fryseren og bruges til øllebrød. Rester af pålæg kan man bruge på sin egen mad, eller sætte det på et madspyd. Rester af frugt kan man lave til en lille frugtsalat, der også kan kommes med i madpakken. Hjemme hos mig, plejer det dog at forsvinde, inden madpakkerne er færdige.😉
  • Skær frugt og grønt i alternative og anderledes faconer.
  • Mad på pind.
  • Form æggene. Put æggene i forme så ægget får sjove faconer. (Der findes ægforme til dette. Jeg har dog brugt nogle af de små bokse, som jeg bruger til snacks i madpakken). Æggene skal koges til de er hårdkogte. Herefter pilles de, mens de stadig er varme. De lægges i formen eller boksen med låg og lægges i koldt vand i 10 min.
  • Frugtspyd.
  • Boller og brød med sjove former og farver. Form evt. bollerne som tal eller bogstaver og farv dem med frugtfarve eller spinat og rødbede.
  • Skriv en lille besked, nogle kloge ord eller en lille gåde (til børn der kan læse).
  • Læg en fin serviet med i madpakken.

Jeg håber I er blevet inspireret til at smøre nogle gode madpakker, der passer lige præcis til jeres barn, nu når hverdagen snart melder sig igen. Og husk, det vigtigste ved en madpakke er, at det er en madpakke der bliver spist.

God fornøjelse og God appetit

Følg Børn i balance

Kom og mød mig og holdet bag Børn i balance. Vidste du f.eks at Børn i balance er familiedrevet? Find ud af hvem vi er og meget mere her:

No comments yet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.